Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Irma fördubblar ekoförsäljningen

Under vecka 11 fördubblade Coop-kedjans danska Irmabutiker försäljningen av ekologiska varor. Tre av tio varor som såldes då var ekologiska. Irma gjorde en satsning på marknadsföring av ekologiska varor genom aktiviteter i butikerna under veckan. Målet var att öka försäljningen med 50 procent, från en andel om 14 procent till 20 procent. Resultaten visar att man passerade målet och nådde en försäljningsandel om 30 procent. Det innebar en fördubbling av försäljningen. Irma har profilerat sig som butiksvalet för de kunder som prioriterar kvalitet, inspiration och sundhet och kunderna betalar gärna extra för att få bra råvaror. Det är framför allt frukt, grönsaker, bröd och mejeriprodukter som lyfter den ekologiska försäljningen, men även försäljningen av vin och nötkött har gått bra. Källa: Ökologisk Jordbrug

2006-07-26