Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Eko-försäljningen ökar 12 procent i Danmark

Efter flera år av stagnation ökade försäljningen av ekologiska livsmedel i Danmark under 2005 jämfört med 2004. Värdet av den ekologiska försäljningen uppgick till. Alla varugrupper ökade i försäljning. Mjölk ost och ägg fortsätter att vara de mest sålda ekologiska livsmedlen. Ökningen av dessa produkter uppgick enbart till 7 procent men de utgör tillsammans 49 procent av den samlade ekologiska omsättningen. Anledningen till den ökade konsumtionen av ekologiska livsmedel tros vara ökat fokus på kvalitet och sundhet. Det har fått de danska kedjorna att satsa på ekologiska produkter i jakten på de kvalitetsmedvetna kunderna. En annan anledning till den ökade försäljningen tros vara den ökade rapporteringen om rester av gifter i konventionell frukt. Den ekologiska frukten har ökat i försäljning med 26 procent och grönsakerna med 14 procent. Försäljningen av nötkött utgör enbart 8 procent av den totala försäljningen, men har ökat med 67 procent från år 2003 till 2005 och är därmed den produktgrupp som ökat mest. Prognoserna visar att den utvecklingen håller i sig och att det är begränsningar i utbudet av nötkött som sätter gränserna för omsättningen. Källa Ökologisk Jordbrug

2006-07-24