Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Eko utvecklas positivt hos Swedish Meats

Slakterikoncernen Swedish Meats står för mer än 90 procent av den ekologiska slakten och försäljningen av ekologiska kött- och charkprodukter i Sverige. Under 2005 sålde företaget ekologiskt kött för 94 miljoner kr. Den ekologiska försäljningen står för 1 procent av försäljningen. Just nu slåss man mot lönsamhetsproblem, men en ljuspunkt i tillvaron är ändå att den ekologiska försäljningen ökar. -Vi har en uppriktig ambition att satsa på den ekologiska produktionen. Det ekologiska sortimentet är en viktig del av varumärket Scan och vi har en positiv försäljningsutveckling på nöt och gris, vilket är den enda försäljning som faktiskt ökar hos oss för tillfället. Prognoserna talar för att försäljningen kommer att fortsätta öka i samma takt under 2006. Vi satsar bland annat på en omfattande kampanj tillsammans med detaljhandeln och Eko-kött på att få bättre fart i försäljningen. Intresset för ekologiskt ökar totalt sett och det borde finnas en större efterfrågan på eko-kött, men tillgången är större än efterfrågan idag. Störst chans till ökad försäljning ser jag för färskt kött och det är de ädla detaljerna som driver försäljningen. Vi har mycket liten efterfrågan på ekologiska charkprodukter och det är för små volymer för att produktutveckling skall bli intressant. En eko-produkt behöver ha en marknadsandel på 10 procent av totalförsäljningen för att inte vara ”nich”, säger Åke Modig som är nytillträdd VD för Swedish Meats. Försäljningen av ekologiskt nöt- och griskött hos Swedish Meats ökade med 10 respektive 7 procent jämfört med föregående år. På lamm minskade däremot försäljningen med 35 procent.

2006-04-26