Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Eko-produkterna ökade hos Arla –Utom ost och Yoggi

När Arla presenterade sina försäljningssiffror för de ekologiska produkterna under 2005, kan man konstatera att de flesta ekologiska produkter ökat sin försäljningsandel mot föregående år. Största andelsökningen står den ekologiska mellanmjölken för. Under 2005 var drygt 12 procent av all mjölk som Arla sålde ekologisk, mot knappt 11 procent under 2004. Den ekologiska lättmjölken och standardmjölken har ca 7 respektive 5 procent. Av all filmjölk som säljs är 3,8 procent ekologisk (vilket är oförändrat), 3 procent av creme fraichen, knappt två procent av vispgrädden och drygt 1 procent av matfettet. Eko-Yoggin står för ca en procent av den totala Yoggiförsäljningen, vilket är en minskning med 0,7 procent och eko-osten har en försäljningsandel om ca 0,1 prosent av den totala ostförsäljningen. Det är en minskning med 0,2 procent. -De produkter som ökar i försäljning hos Arla är de ekologiska. När det gäller den svaga utvecklingen för eko-Yoggin hoppas vi att den får ny fart i och med att vi bytt förpackningar under våren. Hårdosten går fortfarande dåligt, där får vi se över om vi har rätt produkt, säger Ann Freudental som är ansvarig för det ekologiska sortimentet hos Arla.

2006-05-05