Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Falköpings Mejeri fortsatte öka på eko 2005

Falköpings mejeri är ett mejeriföretag i stark tillväxt. Omsättningen ökade med 50 miljoner kr under 2005 till sammanlagt 550 miljoner kr. Av landets totala mjölkförsäljning har Falköpings Mejeri en marknadsandel om ca 5 procent, efter Arla, Milko, Skånemejerier och Norrmejerier. Av företagets totala mjölkförsäljning är ca 5 procent ekologisk. Den ekologiska försäljningen ökade med 3 procent under 2005, främst till följd av en ökad totalförsäljning. Under 2006 räknar företaget med att ökningen för de två ekologiska produkterna, mellanmjölk och minimjölk, kommer att fortsätta öka med ca 20 procent. Falköpings mejeri är ensamt om att producera svenskt ekologiskt mjölkpulver och försäljning sker främst till förädlingsindustrin. Under 2005 vägde man in 3,1 miljoner kg ekologisk mjölk från de egna producenterna och 4,2 miljoner kg totalt med externa leveranser från bland annat Skånemejerier. I dag betalas de ekologiska producenterna med 45 öre litern, dessutom betalas ett tillägg ut på 10 öre vid extra hög kvalitet.

2006-06-16