Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Arla: -Ekotrenden finns i storstan

-Intresset är stort för ekologiska mejeriprodukter. Många kommuner konverterar också mjölken inom den offentliga sektorn för att nå sina miljömål vilket märks hos Arla. Detta gör att vi troligen måste öka rekryteringen av eko-besättningar för att kunna möta efterfrågan framöver. Annars är det främst i storstan som eko-trenden finns. I Stockholm är 18 procent av mjölken vi säljer ekologisk mot 8 procent beräknat på hela landet. Totalt sett tror vi att efterfrågan kommer fortsätta öka och att man vill ha eko-alternativ inom alla produktgrupper, även inom mer bearbetade. Tryggheten i livsmedelsfrågor blir allt viktigare för konsumenten och är viktigt vid valet av ekologiskt. Vi har hela tiden låtit utbudet växa med efterfrågan, säger Ann Freudenthal som är varumärkeschef för ekologiskt hos Arla. Konsumtionsmjölk och fil är de två största enskilda eko-produkterna hos Arla. Mejeriprodukter är flaggskeppet i den svenska marknaden och mejeriprodukter står idag för cirka en tredjedel av all ekologisk försäljning i Sverige. Försäljningen av mejeriprodukter går bra överlag i Sverige och under 2005 ökade Arla sin ekologiska försäljningsvolym med 5 procent. Arla har idag en marknadsandel om ca 65 procent av den totala mjölkförsäljningen och av den ekologiska ca 80 procent.

2006-04-21