Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Systemet satsar på eko: Mål dubblerad försäljning

Förra året mer än tredubblades Systembolagets försäljning av rött ekologiskt vin, 840 000 liter såldes under 2005 mot 230 000 liter under året före, vilket betyder en ökning med drygt 250 procent. För vitt vin var ökningen över 20 procent eller 40 000 liter men volymen betydligt mindre: 160 000 liter sålda under 2005. Försäljningen av ekologisk starksprit och öl minskade däremot med 10 respektive 12 procent. Under 2005 såldes drygt 300 000 liter eko-öl och 280 000 liter eko-starksprit. Totalt sålde man ekologiska alkoholhaltiga drycker för 193 miljoner kr. -Vårt mål är att den ekologiska försäljningen skall stå för 1 procent av den totala försäljningen. I dagsläget gör det röda vinet redan det men sammantaget blir eko-försäljningen knappt 0,5 procent av den totala försäljningen. För att nå de uppsatta försäljningsmålen och möta den ökande efterfrågan på ekologiskt vin kommer vi lansera ett flertal nya produkter under 2006. Under april månad lanserades till exempel ett nytt eko-vin från Chile: Adobe Reserve Cabernet Sauvignon från 2004 och fler nyheter kommer att presenteras under året, säger Sara Engstrand som är kategorichef för vin på Systembolaget.

2006-05-08