Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Eko-fisk och -kyckling omöjligt finna för Servera

Marknadsledande restaurang- och storköksgrossisten Servera ser ett ökande intresse för ekologiska livsmedel. Därför kommer man under 2006 satsa på hälsa och ekologi. -Vi börjar märka att ekologiskt är ett säljargument. Annars har restaurang-sidan släpat efter den övriga utvecklingen. Det är inte många restaurangbesökare som frågar vad det är för mat de får på tallriken och därför har intresset varit mindre. Men nu börjar vi märka en ökad medvetenhet även här. ”Organic” är hett på restauranger i USA och Europa och den trenden kommer så småningom säkert hit också. Vi tror att ekologiskt kommer öka på bekostnad av de konventionella produkterna. Vi upplever inga svårigheter i att få tag på de eko-produkter som våra kunder efterfrågar utom på två områden: Fisk och kyckling. Vill man ha ekologiskt här är det nästan omöjligt idag, säger Christina Gezelius som är marknadschef på Servera. Servera har i dagsläget mellan 300 och 350 ekologiska artiklar i sortimentet. Den ekologiska delen av verksamheten är inte stor, ca 2-3 procent av omsättningen. Omräknat blir det drygt 130 miljoner av omsättningen 2005.

2006-06-28