Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Ekologisk Tex-Mex ökar hos Santa Maria

Santa Marias Tex-Mex sortiment har ökat från att vara en nich-produkt till att omfatta ca 50 procent av av företagets totala försäljning på konsumentsidan. Under 2005 konstaterar Santa Marias produktchef för Tex-Mex Agneta Augustsson att försäljningen ökade ordentligt för de ekologiska artiklarna i sortimentet: -Vi beräknar att den ekologiska försäljningen ökade ca 28 procent under det gångna året. Även om marknaden gett positiva signaler planerar vi inte att lansera några nya ekologiska produkter den närmsta tiden i alla fall, säger hon. I sortimentet finns fyra ekologiska produkter: Tortillabröd, en mild tacosås, tortillachips och en kryddmix. Den ekologiska försäljningsandelen är ca 1 procent av den totala Tex-Mex försäljningen. Värdet beräknas till ca 3 miljoner kr av det totala värdet om 400 miljoner kr.

2006-06-05