Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Eko-barnmat på burk ökar rejält

Försäljningen av ekologisk barnmat på burk har fått en ordentlig ökning hittills i år. Den senaste helårsrapporten visar på en försäljningsökning om 53 procent. Totalt utgör ekologisk barnmat på burk ca 13 procent av all försäljning av burkbarnmat. Hipp står för en stor del av ökningen. Företaget som enbart säljer ekologisk barnmat har ökat försäljningen med 72 procent hittills i år. Semper ökar ca 2 procent och har de fyra största eko-produkterna på burkbarnmats-marknaden. -Som småbarnsförälder vill man ge sina barn det absolut bästa. Inget slår eko-barnmat eftersom den innehåller en optimal råvara, säger Frida Keane ansvarig för Hipp i Sverige om föräljningsökningen. Hon fortsätter: -Sverige ligger efter övriga Europa, i Tyskland är nästan all barnmat som säljs ekologisk, men marknaden här är helt klart på gång! Agneta Frykhammar marknadsdirektör på Semper instämmer: -Det är helt klart en ökande eko-trend i branschen, säger hon. Det är inom burkbarnmats segmentet som ekologiskt fått genomslag. Inom övriga segment har de ekologiska alternativ som funnits och finns ännu inte etablerat sig i Sverige.

2005-09-26