Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Liten eko-ökning för Sempers barnmat

Barnmatsföretaget Semper har i dagsläget fem ekologiska produkter i sortimentet. Totalt ser man en ökning om ca 2 procent för den ekologiska försäljningen hittills i år. Ökningen för enskilda produkter är betydligt högre, pastastjärnor med köttfärssås ökar 43 procent och Bondens gryta med 9 procent, men rätterna för de riktigt små barnen tappar försäljningsandelar. –Det är den allmänt rådande trenden och inte specifikt för eko-sortimentet. Man ammar längre idag och börjar mycket senare med att ge de små barnen smakportioner. Totalt verkar det vara en ökande eko-trend och många föräldrar är mycket medvetna, säger Agneta Frykhammar, marknadsdirektör på Semper. I dagsläget planerar man inga nya eko-lanseringar. Semper har idag 31 procent av den totala eko-barnmatsmarknaden, som värderas till 100 miljoner kr.

2005-09-12