Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Fantastisk försäljning för Hipp

Världens största eko-producent, den tyska barnmatstillverkaren Hipp, har tillverkat ekologisk barnmat sedan 50 år tillbaka. Sedan Hipp introducerades av grossistföretaget Arvid Nordqvist i Sverige för tre år sedan har man gått från en marknadsandel på 3 procent till att inneha 10 procent av markanden under 2004. Under 2005 har försäljningen vuxit explosionsartat. De senaste mätningarna visar en volymökning om 72 procent och en värdeökning om 65 procent. Den smått fantastiska utvecklingen förklarar Hipps ansvariga i Sverige, Frida Keane, så här: -Som småbarnsförälder vill man ge sina barn det absolut bästa. Inget slår eko-barnmat eftersom den innehåller en optimal råvara, dessutom har vi varit konsekventa med att inte tillsätta något socker. Jag tror att många föräldrar tappat förtroendet för branschen i och med de senaste larmen om sockerinnehållet i barnmaten, det tror jag spelat oss i händerna! Om utvecklingen för Hipp i Sverige fortsätter på den inslagna vägen kommer omsättningen ligga runt 30 miljoner kr vid årets slut.

2005-09-07