Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Ekokött storsatsar på Ekonav

De ekologiska köttproducenternas fack- och intresseförening Ekokött gör en stor satsning på att presentera olika ekologiska produkter på Internet i en webportal. Projektets namn är Ekonav och man vänder sig främst till restauranger och storhushåll. –Tanken är att sammanföra producent och kunder på ett enkelt sätt. Inom restaurang och storhushåll har man inte tid att leta efter råvaror, det skall gå snabbt att finna det man söker och redan här faller ofta de ekologiska alternativen bort eftersom de kan var svåra att hitta. Det vill vi råda bot på och på Ekonav kan kunderna snabbt hitta eko-producenter och –företag, säger Maria Alarik proketledare på Ekokött. I dagsläget är ett 15-tal företag anslutna. I början kommer man enbart inrikta sig på kött men så småningom skall alla typer av ekologiska produkter gå att finna på Ekonav. –Vi valde att börja med kött eftersom det är den ekologiska produkt som är svårast att nå ut med till kunderna, avslutar Maria Alarik.

2005-09-01