Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Björnekulla i kampanj för ekologin

Det skånska företaget Björnekulla Fruktindustrier AB är ett av Sveriges största sylt- och saftföretag när det gäller KRAV-produkter. Under vecka 40 kommer man ha en miljövecka i samarbeta med landets 113 ICA Kvantum-butiker. Sex av Björnekullas ekologiska produkter kommer få ökad exponering under veckan. Man kommer synliggöra produkterna i butikerna och de kommer att synas i ICA Kvantums direktreklam till hushållen. Av dagens omsättning på 145 miljoner kr står den ekologiska delen för ca 5 procent. –Vi hoppas på det här sättet kunna öka försäljningen med upp till 50 procent på de här produkterna. Vi tror att detta kan uppnås genom att vi ser till att konsumenterna hittar våra produkter och får smaka på dem. Vi vill visa att våra ekologiska produkter håller lika hög kvalitet och inte är dyrare än marknadsledarna, säger Björnekullas försäljningschef Lars Berntsson.

2005-09-21