Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Stiltje på eko-ägg för Lantägg

Den ekologiska försäljningen av ägg hos Svenska Lantägg ligger stabil. Ingen större förändring har skett under de senaste två åren på försäljningsfronten. Av Svenska Lantäggs totala omsättning på 350 miljoner kronor utgör den ekologiska försäljningen ca 10-12 procent. –Det är bistra tider för äggbranschen totalt sett, på eko-sidan märker vi ingen nedgång men heller ingen ökning. Försäljningen ser ut som den gjort tidigare, med en liten minskning under sommaren och återhämtning under hösten. På lång sikt tror jag att det kommer en ökning, frågan är bara hur lång tid det tar, säger Jan-Olof Bohlin på Svenska Lantägg. Försäljningen av eko-ägg går i första hand till butiker. Industrierna är inga storköpare av Lantäggs eko-ägg. –Det beror delvis på priset, men också på att många industrikunder specialiserat sig på stora serier och stora volymer. Då passar det ekologiska segmentet inte in, säger Jan-Olof Bohlin.

2005-09-13