Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Motvind för Pipersglace

För något år sedan såg framtiden ljus ut för Pipersglace. Då sålde man så att säga glass i stora lass till bland annat Hemköp och Coop. I dag finns ingen av de större kunderna kvar, nu består kundkretsen endast av glasscaféer och restauranger och så säljer man givetvis fortfarande i den egna butiken i Hamburgsund utanför Udevalla. –Som litet företag hade vi inte en chans i den nya ordningen av egna varumärken, prispress, stortillverkare och kampen om hyllmetrar, säger Maggie Ciprian. Hon är ägare och ättling i rakt nedstigande led till Pipersglace grundare Pietro Ciprian, som kom från Italien till Sverige med 100 glassrecept i bagaget och startade försäljningen 1911. Endast de bästa och finaste råvarorna används, 97 procent av råvaran är KRAV-märkt. När Coop och Hemköp försvann som kunder sjönk omsättningen i ett slag från 5 miljoner kr till 2 miljoner och tillverkningen ligger idag på 25 000 liter glass om året. –Vi hoppas på att hitta en samarbetspartner, grossist eller butik så att vi kan få upp volymerna igen, säger Maggie Ciprian.

2005-08-26