Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Kraftig tillväxt hos Hipp

Det tyska ekologiska barnmatsföretaget Hipp upplever just nu en stark tillväxt på den svenska marknaden. Sedan Hipp introducerades av grossistföretaget Arvid Nordqvist i Sverige för tre år sedan har man gått från en marknadsandel på 3 procent till att inneha 10 procent av markanden under 2004. Under 2005 har man hittills upplevt en mycket stark efterfrågan av den ekologiska barnmaten och sex nya produkter har i dagarna KRAV-certifierats, mellan 5 och 10 ytterligare är planerade att certifieras under hösten. –Vi upplever just nu en otroligt stark efterfrågan från de svenska konsumenterna, man har börjat få upp ögonen för eko-barnmaten. Dessutom har vi från början konsekvent avstått från att tillsätta socker i våra puréer och låg därför steget före våra konkurrenter när sockerlarmet kom. Det säger Frida Keane, produktchef för Hipp i Norden. Den svenska marknaden för ekologisk barnmat förväntas öka. I Tyskland är nästan all barnmat ekologisk och i Storbritannien har marknaden på några få år vuxit till 70 procent av den totala barnmatsförsäljningen. –Den svenska marknaden ligger efter men är på gång! Avslutar Frida Keane.

2005-05-12