Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Hipp tar ekologin steget längre

Hipp är det tyska familjeföretaget som satsat på ekologiskt. Under efterkrigstiden var man starkt kritisk till industrialiseringen av jordbruket och vad den gjorde med miljön. Då fick man rådet att börja med storskalig produktion av ekologisk barnmat –Det kan aldrig gå fel! Det har det inte heller gjort. Den tyska barnmatstillverkaren har nu tillverkat ekologisk barnmat under 50 år. Man är världens största eko-producent och innehar över 70 procent av den totala barnmatsmarknaden i Tyskland, 30 procent av markanden i Danmark och 10 procent i Sverige. -Företaget har satt stora trender och varit en föregångare. Man har försökt ta ekologin ett steg längre genom att ha strängare regler än lagen säger, berättar Frida Keane produktchef för Hipp i Norden. Till exempel transporteras produkterna så mycket som möjligt med järnväg, man använder bilar som går på miljövänligt drivmedel och man accepterar inte att grannfälten besprutas vid ett fält där skörden skall användas av Hipp. Man gör 260 tester per barnmatsburk och testar förekomsten av 11 000 ämnen. –Familjen Hipp är mycket aktiv och engagerad och noga med att namnet inte får kommersialiseras säger Frida Keane.

2005-06-01