Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

”En kopp omtanke” gav kunderna mersmak

Utvärderingen av Länsstryrelsens projekt i Dalarna, ”En kopp omtanke”, är nu klar. Projektet genomfördes under februari och mars och innebar att 34 restauranger på prov serverade ekologiskt kaffe och ekologisk mjölk till sina gäster. Syftet var att öka eko-försäljningen av mjölk och kaffe, profilera restaurangerna och göra konsumenterna medvetna om att deras inköpsval kan bidra till en bättre värld och miljö. Genom en kundenkät från 19 restauranger och 311 tillfrågade gäster har man kunnat se att projektet föll väl ut. Nästan alla tillfrågade tyckte att det var bra att restaurangen satsade på eko-kaffe och eko–mjölk. Två tredjedelar kan tänka sig att betala en krona extra för detta. Hos en fjärdedel av gästerna påverkar serveringen av eko-varor valet av restaurang.. Två tredjedelar, varav en tredjedel som aldrig tidigare handlat eko-mjölk och eko–kaffe tidigare, kan tänka sig att handla dessa varor i framtiden.

2005-05-24