Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Borlänge ökar eko-konsumtionen efter kampanj

Det diskuteras ofta vad som kan göras för att öka den ekologiska konsumtionen bland konsumenterna. I Borlänge har man från kommunens håll gjort stora ansträngningar för att öka såväl de egna storkökens, som de enskilda kommuninvånarnas konsumtion av ekologiska livsmedel. Genom politiskt beslut är all mjölk och potatis som serveras i kommunens regi ekologisk. Genom samarbeten med lokala handlare har man informerat ute i butikerna om olika ekologiska livsmedel. Bland annat har man bjudit på eko-kaffe och eko-bananer. –I den Coop Forum butik som vi hade en av informationskampanjerna ökade försäljningen av Krav-bananer från 20 kg i veckan till 85 kg under kampanjen. Under de följande fem veckorna hade försäljningen dubblats till 40 kg/vecka, säger Unni Öhman projektledare och samordnare på Borlänge Kommun. –År 2003, innan kampanjen, fanns inte ens eko-bananer med på 10-i topp lista av sålda ekologiska varor, 2004 låg de på fjärde plats, säger Öhman, som nu planerar nya kampanjer i kommunens regi.

2005-04-29