Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Stort förtroende för KRAV-märkt

De svenska konsumenternas förtroende för KRAV-märkta produkter är stort. De senaste konsumentundersökningarna visar att igenkänningsfaktorn för KRAV-märket är mycket hög bland konsumenterna. Så hög att KRAV-märkningen ses som ett problem när det gäller för utländska intressenter att ta sig in på den svenska marknaden. Detta eftersom det i praktiken nästan är enda sättet att få sålt sin vara som ekologisk, att KRAV-märka varan och proceduren för KRAV-certifieringen är lång och kostsam. Vidare visar undersökningen att konsumenten väljer KRAV-märkt för miljöns skull (74 procent), för djurhälsan (66 procent) och för att man tror att KRAV-märkta produkter är bättre för den egna hälsan (50 procent). 43 procent tycker också att KRAV-märkta produkter håller högra kvalité än konventionella. Hälften av de konsumenter som regelbundet köper KRAV-märkt tycker att de egentligen är för dyra Källa: Gain Report SW4012

2004-11-18