Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Axfood kikar på eko-mat försäljning i USA

Den allt starkare hälsotrenden inom livsmedelsbranschen gör att detaljhandelskedjan Axfood nu funderar på att satsa på en fristående butikskedja för ekologiska livsmedel. Kedjan skall rikta sig till den ökande kundgrupp som är intresserad av att köpa livsmedel med hög kvalitet och där priset är mindre avgörande. Axfood har fått idén från den amerikanska detaljhandelskedjan Whole Foods som idag redan driver denna typ av eko-butiker. I USA är hälsotrenden tydlig där kunderna nu ökar sina inköp av ekologiska livsmedel, samt också ökar sina inköp av livsmedel med begränsade andelar med fett och socker. Det finns dock inget beslut om eller när Axfoods skall göra denna satsning utan ärendet är just nu under utredning. Axfood har idag cirka 18 procent av den svenska livsmedelsmarknaden. Källa: ATL

2004-11-08