Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Krav-reglerna handelshinder?

Liksom tidigare b l a gjorts från danskt håll (se Ekoweb 26/5) går man nu ut från Arla och kritiserar regelverket kring KRAV-märket. Ingemar Albertsson, marknadschef på Arla Foods Division Sverige ställer frågan om det inte är KRAV som är det största hindret för en fortsatt ökad försäljning av ekologiskt. Han upplever KRAV-reglerna som ett hinder. Albertsson menar att det är för krångligt och dyrt att konvertera konventionella produkter enligt KRAV´s regler. För att få sälja en produkt som KRAV-märkt krävs det att alla ingredienser är KRAV-märkta. Källa: Ekologiskt Lantbruk Liksom tidigare b l a gjorts från danskt håll (se Ekoweb 26/5) går man nu ut från Arla och kritiserar regelverket kring KRAV-märket. Ingemar Albertsson, marknadschef på Arla Foods Division Sverige ställer frågan om det inte är KRAV som är det största hindret för en fortsatt ökad försäljning av ekologiskt. Han upplever KRAV-reglerna som ett hinder. Albertsson menar att det är för krångligt och dyrt att konvertera konventionella produkter enligt KRAV´s regler. För att få sälja en produkt som KRAV-märkt krävs det att alla ingredienser är KRAV-märkta. Källa: Ekologiskt Lantbruk

2004-06-17