Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Försäljningsökningen för eko-mjölk stagnerar

Försäljningen av eko-mjölk fortsätter fortfarande att öka men i betydligt långsammare takt än förut. På ett seminarium ordnat av Svensk Mjölk och LRF var huvudbudskapet att nya innovativa idéer behövs för att försäljningen skall få ny fart framåt. Det finns många sätt att utveckla dryckesmjölken på liknande sätt som b l a skett med yoghurt och créme fraiche, hävdar Ingemar Albertsson marknadschef för mjölk på Arla Foods Division Sverige. Det går inte längre att öka försäljningen med enbart de ekologiska argumenten. Enligt de marknadsundersökningar som gjorts känner över 90 procent av konsumenterna till KRAV-märket , 40-80 procent säger att de vill köpa ekologiskt medan endast 10-15 procent verkligen gör det. Ekologiska produkter måste uppfylla samma krav som konsumenterna har på konventionella livsmedel vad det gäller gott, lustfyllt, bekvämt och lättillgängligt menar Albertsson, för att det skall bli ny fart på försäljningen. Källa: Ekologiskt Lantbruk

2004-06-16