Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Skånemejerier satsar på storkök

Vid årsskiftet utökar Skånemejerier sitt ekologiska sortiment med lättmjölk på 20 liters förpackning. Det är inom offentlig sektor som säljvolymerna väntas öka framöver, och produktchef Per-Olof Jonsson har bråda dagar med att besöka skolor och storhushåll för information. Ett informationsmaterial om ekologisk mjölk har nyligen tagits fram. – Planen var att Skånemejerier skulle lansera en smaksatt ekologisk filmjölk under våren, men det har vi fått skjuta upp på grund av efterfrågan på mjölk i storpack. Vi är just nu lite osäkra på om vi har tillräckligt med mjölk för att lansera nya produkter, säger Per-Olof Jonsson. Senaste budet är att den smaksatta eko-filen ska finnas klar till sommaren. Även A-filen från Skånemejerier ska bli ekologisk framöver. Skånemejerier kommer att behöva fler ekomjölkleverantörer för att täcka behovet av råvara, siktet är inställt på att öka volymerna från år 2006. Cirka 20 procent av den ekologiska dryckesmjölken i Sverige säljs till storkök och restauranger. Av denna volym går hälften till skolor.

2003-10-24