Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Ökad försäljning för Kung Markatta

Försäljningen av ekologiska och vegetariska livsmedel ökar ständigt för eko-grossisten Kung Markatta, med huvudlokal i Örebro. Försäljningen ökade med 11,3 procent år 2002 jämfört med året innan, och sett över en femårsperiod har försäljningen ökat med över 20 procent om året. I dagsläget omsätter företaget närmare 54 miljoner årligen. - Det är försäljningen på dagligvaruhandeln som har lett till kraftigt ökade försäljningssiffror under de senaste fem åren. Idag går 60 procent av varorna till dagligvaruhandeln, säger Lennart Olsson, VD på Kung Markatta. Kung Markatta ägs sedan september i år av Cerealia. I sortimentet finns cirka 600 artiklar, av vilka 380 stycken är KRAV-märkta. Företaget har även en nisch inom allergianpassade varor som laktosfritt och glutenfritt. Läs mer om Kung Markatta i reportaget på www.ekoweb.nu

2003-09-29