Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Ekologiska kryddor tappar försäljning

Försäljningen av ekologiska kryddor går inget vidare i Sverige. De två varumärken som finns på marknaden tappar båda försäljning. Marknadsledare är Santa Maria, med 18 produkter, som sålde ekologiska kryddor för 12,5 miljoner kr under ett år till och med v 29, vilket är en minskning med drygt 9 procent. Det andra varumärket på marknaden, Knorr, sålde för 1,5 miljoner kr och det är en minskning på nästan 18 procent, -Andledningen till att trenden är negativ i Sverige tror jag beror på att det inte finns EMV (Egna Märkesvaror) på Krav kryddor vilket gör att det endast finns ett Krav alternativ i butikerna, Santa Maria eller Knorr. Strategin som kedjorna använder på kryddor är en märkesleverantör och resten EMV. Vi är leverantör till ICA och Coop medan Knorr är det till Axfood. Urvalet blir då alltså mindre, säger Alexander Laring som är märkesansvarig för Santa Maria Organic.

2006-11-03