Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Erikssons Tunnbröd dubblerar exporten till USA

Det jämtländska familjeägda ekologiska bageriet Erikssons Tunnbröd flyttade fram positionerna under 2005. Omsättningen ökade ca 15-20 procent till ca 4 miljoner kr. En stor del av försäljningsframgångarna stod exporten för. Under 2006 har man stora möjligheter att fortsätta öka omsättningen efter att exportförsäljningen till USA ökat med 75 procent hittills i år. -Under 2005 sålde vi 4000 kg korntunnbröd till USA. I år har vi hittills sålt 7000 kg med tre månader kvar på året. Det är inga stora kvantiteter med tanke på att vi tillverkar 750 kg per dag, men det ser bra ut. USA-marknaden växer ju snabbast och där finns ju förstås också den största potentialen. En av anledningarna till att korntunnbrödet ökar så snabbt på den nordamerikanska marknaden är att tillverkare av kornmjölsprodukter får trycka ett hälsopåstående på sina förpackningar som tillkännagav att om man äter denna produkt så minskar kolesterol-halten i blodet och därmed risken för hjärt och kärlsjukdomar. Detta i kombination med att brödet är ekologiskt, utan fett och socker, har en hög fiberhalt och det faktum att det bygger på en tradition som många skandinavien-ättlingar kan identifiera sig med har gett denna försäljningsökning som resultat, säger Lars-Erik Olofsson som är marknadsansvarig på Erikssons Tunnbröd.

2006-11-22