Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Servera: Nu med eget ekosortiment

Den marknadsledande grossisten för restauranger och storkök, Servera, har märkt ett ökande intresse för ekologiskt. Så pass har efterfrågan ökat att man nu satsar på ekologiskt under ”Egna Märkesvaror” (EMV). De flesta nya produkterna bär även KRAV-märket. Från start är det tio olika produkter som man satsat på: två olika pastor, tre olika korvar, tärnad lök, ärtor, nötkött, blandfärs och tärnat nötkött. -Vi är övertygade om att ekologiskt har framtiden för sig och de nya ekologiska produkterna i EMV-sortimentet är en del av vår ökade satsning på ekologiska produkter. Det här är bara början, vi planerar redan nu för en fortsättning med fler ekologiska produkter under vårt eget varumärke, säger Nils Berntsson som är inköpsdirektör på Servera. Av Serveras försäljning är ca 2-3 procent ekologiska produkter, det betyder drygt 130 miljoner kr år 2005.

2006-11-10