Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Ekologiska Irma-kedjans försprång växer

Försäljningssiffrorna pekar uppåt för danska ”Irma”-kedjan som är störst i Danmark på varor som ekologiska snacks, godis och öl. Försäljningen under årets första 14 veckor var dubbelt så storjämfört med samma period 2002. Med flertalet av butikerna belägna i det eko-vänliga storköpenhamnsområdet, har Irma en trogen kärna av kunder. – Vi ser att på mer perifera ekologiska varor som öl och snacks, att det gott kan betala sig att slå ett slag för ekologi, säger Steen Haubjerg, varuchef på Irma. Nu behövs nya produkter i märket för att försäljningssiffrorna ska fortsätta att stiga. Och företaget ställer höga krav på sina leverantörer. – Vi på Irma är benhårda på att leverantörerna svarar up till höga krav på smak och kvalitet. Smaken är något som blir viktigare och viktigare. Upplever kunden inte att det smakar minst lika gott som konventionella produkter så har vi ett problem, säger Haubjerg. Källa: Okologisk jordbrug

2003-06-13