Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Lyckad lansering av ICA Ekologiskt

Försäljningsvärdet av ekologiska livsmedel vid ICA Handlarnas AB ökade under 2002 med över 10 procent. En stor bidragande orsak till detta är att ICA lanserade det egna varumärket ICA ekologiskt. Antalet ekologiska produkter ökade under samma period med 20 procent. Idag saluför ICA 450 ekologiska livsmedelsprodukter och av dessa utgör det egna varumärket cirka 120 produkter. Detta år räknar ICA med att lansera ytterliggare 10 till 20 nya produkter under varumärket ICA Ekologiskt. – ICA ekologiskt står för en stor del av försäljningsökningen. Vi ser positivt på all försäljningen av ekologiska livsmedel. Konsumentpackat KRAV-märkt kött har en stor potential. Den försäljningen kan vi öka betydligt om Swedish Meats kan lova kontinuitet i leveranserna. Kontinuitet är mycket viktigt. Vi tittar nu även på möjligheten att ta fram nya KRAV-märkta kött- och charkprodukter, säger Kerstin Lindvall, miljöansvarig ICA Handlarnas AB. ICA:s försäljning av färskt KRAV-kött ökade med drygt 280 procent under 2002. Främsta orsaken till ökningen är försäljning av konsumentpackat KRAV-kött i ett antal Kvantumbutiker. Försäljningen ökade även för morötter, potatis, ekologiska kryddor, bananer och krossade tomater. Idag har ekologiska morötter på ICA en marknadsandel på 24,3 procent, potatis 9,3 procent, färska kryddor 32,7 procent, rotfrukter 21,7 procent, banan 2,1 procent och färskt nötkött 1,3 procent.

2003-05-06