Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Engelsk bondeledare tvivlar på Tescos eko-mål

Oliver Dowing, ordförande i den nationella lantbrukarkommittén för ekologisk produktion i England är kritisk till Tescos ekologiska försäljningsmål. – Jag tvivlar på att Tesco kommer att lyckas med att öka sina inköp till dessa nivåer som man satt upp. Tesco behöver göra upp en långsiktig överenskommelse med engelska lantbrukarna för att de skall våga gå igenom en konvertering på en två till tre årsperiod. Dessutom behöver Tesco betala ett rimligt pris för produkterna, säger Oliver Downing. Tesco har som mål att sälja ekologiska produkter för 14,6 miljarder kronor 2006. 2001 sålde Tesco ekologiska produkter för 3,5 miljarder kronor. Försäljningsökningen av ekologiska produkter skall ske på befintliga produktgrupper såsom grönsaker & frukt och mejeriprodukter, men Tesco tror också mycket på de nya områdena såsom, hälso- och skönhetsprodukter och vin. Källa: www.organicmonitor.com

2002-09-09