Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

KRAV-nötkött försäljningen ökar i Sverige

Den svenska marknaden för KRAV-nötkött växer just nu med en tillväxttakt på 10 procent per år. Om tillväxten håller i sig och att inga nya konkurrenter tar marknadsandelar av Swedish Meats så kommer det att ta drygt två år innan Swedish Meats betat av sin befintliga kö på producenter som vill leverera KRAV-nötboskap till Swedish Meats. Idag är väntelistan på cirka 2000 KRAV-djur, varav knappt hälften är mogna för slakt under hösten. – Tillgången på KRAV-nötboskap är idag större än efterfrågan på köttet. Så var det också 1996 och då tog det cirka ett år innan marknaden stabiliserade sig igen. Det är den stora omläggningen till ekologisk produktion som gjordes för något år sedan som har gjort att marknaden inte hunnit med att växa tillräckligt fort. Vi kan nu inte ta in nya leverantörer förrän marknaden åter är i balans, säger Camilla Sandenskog, produktchef nöt Swedish Meats. – Vi jobbar hårt med att öka försäljningen av KRAV-kött. Därför fokuserar vi nu på konsumentpackat kött. Detta för att nå de affärer som inte har KRAV-godkända stycknings- och packningsanläggningar. Hälften av KRAV-köttet som säljs är idag konsumentpackat och resten säljs som hela detaljer. Det gäller att underlätta för butikerna och då tror vi starkt på konsumentpackat KRAV-kött framöver, säger Camilla Sandenskog, produktchef nöt Swedish Meats.

2002-09-06