Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

89 procent köper KRAV-märkt

94 procent av alla konsumenter känner till KRAV-märket. 11 procent har aldrig prövat en KRAV-märkt vara och 89 procent köper KRAV-märkt mer eller mindre regelbundet. Drygt hälften av konsumenterna gör det minst varje månad. En procent har slutat köpa KRAV-märkt och en procent av konsumenterna funderar på att minska sina inköp. Cirka hälften av konsumenterna planera på att öka sina inköp av KRAV-märkta varor de kommande åren. Det visar en färsk rikstäckande undersökning bland mer än tusen konsumenter som genomfördes under det första halvåret 2002. - Även kunskaperna är numera goda om vad KRAV-märket betyder. 68 procent vet att det innebär att varan är ekologiskt producerad, 63 procent att den är producerad enligt KRAVs regler och 53 procent att produktionen är kontrollerad och godkänd av KRAV. Men 27 procent tror att varan kommer från svenska producenter och 10 procent tror att KRAV tillverkat varan, så här återstår en del informationsarbete, konstaterar Michael Giese. - När det gäller uppfattningen om vad som gör en KRAV-märkt vara bättre, anger konsumenterna miljön, djuromsorgen, kontrollen, färre tillsatser, hälsan, kvaliteten samt pålitligheten och tryggheten i nu nämnd ordning. Även här tycks konsumenternas uppfattning stämma väl överens med verkligheten, avslutar Michael Giese. Källa: Kravs pressmedelande

2002-07-17