Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Coop är ekologiskt marknadsledande

Coop är idag marknadsledande när det gäller försäljning av ekologiska varor i detaljhandelsledet i Sverige. Coop står ensamma för över 50 procent av försäljningen av ekologiska varor i detaljhandelsledet. Nästan var tionde vara som säljs på Coop idag är ekologisk. – Vår KRAV-äggkampanj föll i god jord. Försäljningen av KRAV-ägg ökade under kampanjperioden till 35 procent av totalförsäljningen av ägg. Ja, mer kunde det inte öka för att KRAV-äggen sålde slut i våra butiker. Innan kampanjen stod KRAV-äggen för 15 procent av den totala äggförsäljningen på Coop och nu ligger den på 20 procent av försäljningen. Det känns roligt att vi redan har nått de mål för andelen KRAV-ägg som var uppsatta till 2008, säger Mikael Robertsson, Miljöchef Coop. - Vi ser också ett ökat behov av ekologiskt socker. Under det senaste året har vi lanserat en rad nya KRAV-produkter som innehåller ekologiskt socker och fler är på väg. Introduktionen av ekologisk läsk har fallit väl ut och bäst just nu går den ekologiska Grape Tonicen. På fyra månader har den tagit en marknadsandel på 25 procent av den totala försäljningen av Grape Tonic på Coop. Idag ökar också försäljningen av våra ”stilldrinks” och dessa kommer att omsätta tre till fyra miljoner koronor redan i år. Ifjol ökade vi försäljningen av ekologiska varor med över 40 procent och denna trend verkar hålla i sig i år också, så visst behöver vi mer socker, avslutar Mikael Robertsson.

2002-05-06