Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Axfood håller en låg eko-profil

I Axfood-koncernen är det främst Hemköp som drivit och profilerat sig genom att sälja och marknadsföra ekologiska produkter. I den övriga delen av koncernen arbetar Axfood med att tillhandahålla ekologiska produkter som är bra och billiga samt efterfrågas av kunderna. – Just nu är koncernen i en omstruktureringsfas. Alla varoinköp håller på att centraliseras på Axfood och därmed också Hemköp. Axfood har idag inga långsiktiga mål om hur mycket ekologiska varor man skall sälja och man jobbar inte heller aktivt med produktutveckling av ekologiska varor, säger Monica Olseni, kvalitetschef på Axfood. Under 2001 omsatte Axfood 32,5 miljarder kronor, varav Hemköp stod för 6,5 miljarder. I Axfood ingår företagen Hemköp, Willys, Willys Hemma, Axfood direkt, Spar Finland, Dagab och Närlivs.

2002-05-02