Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Swedish Meats försäljning av KRAV-kött ökar

Swedish Meats jobbar hårt med att öka försäljningen av KRAV-nötkött. Första kvartalet i år slaktades 2700 ungnöt mot de 2100 ungnöt som slaktades under samma period ifjol. Under samma period har också antalet KRAV-slaktade kor ökat med 320 djur och antalet slaktade KRAV-lamm med 1000 djur. Trots detta växer kön för slakt av KRAV-nöt vid Swedish Meats. Anledningen till ökningen i kön är att de som lagt om sin kött- och mjölkproduktion inte anmält sig som leverantörer av KRAV-djur i tid till Swedish Meats, vilket hindrat Swedish Meats att jobba med försäljningen av dessa djur. De tidigare oanmälda KRAV-djuren får nu stå i kö och vänta tills Swedish Meats lyckats med att sälja dessa med KRAV-tillägg. Alternativet för de som står i kö är att slakta djuren och få samma betalning som konventionella köttproducenter. – Trots att vi har vi tappat exporten av nötkött till England så har vi lyckats att sälja mer KRAV-kött denna period än ifjol. Det är den starka hemmamarknad som driver ökning av försäljningen av KRAV-kött och det ser vi mycket positivt på, säger Lars Nilsson, koncept- och tillförselansvarig KRAV på Swedish Meats.

2002-04-26