Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Grattis ICA Maxi Nacka till priset för ”Årets ekoinsats”!

Det går mycket bra att sälja ekologiskt om man exponerar det i butik! Det har ICA Maxi Nacka med ICA-handlaren Emma Nilsson i spetsen visat genom att det sista året ha ökat den ekologiska försäljningen med hela 25 procent. För detta har man också tilldelats priset ”Årets Ekoinsats”, ett pris sponsrat av Urtekram och Kung Markatta.

Ja, det här tycker jag är lite spännande. En ”odd horse in the stable” denna Emma. Hon och ICA Maxi Nacka har satsat på ekologisk livsmedelsförsäljning det gångna året, precis som ICA centralt gjorde tidigare och har lyckats med detta.

Allt går att sälja med mördande reklam
”Hemligheten” till framgången är att ICA Maxi Nacka under året har arbetat aktivt med att lyfta fram sina ekologiska leverantörer i en egen ”ekogång” samt så har man också skapat eko-gavlar i butikerna där de ekologiska produkterna syns extra bra. Här kan man se kraften i vad en enskild handlare kan göra för att öka försäljningen av produkter man tror på. Med rätt placering och exponering kan man öka försäljningen av en enskild produkt med flera tusen procent. I detta fall ett helt segment med 25 procent i en stor butik.

Ideologi är avgörande för att lyckas
Vad är det då som gör att denna ICA-handlare kämpar för just detta segment? Trenden är ju annars att man i snart fyra år i rad i Sverige har minskat marknadsföringen och exponeringen av ekologisk i butik och i kampanjer med över 30 procent, enligt det oberoende analysföretaget Matpriskollen. Vad är det som lockar denna handlare med att kämpa för eko just nu? Vad är det som hon tror på och inte den generella ICA-handlaren, ICA-centralt, eller de andra i detaljhandeln tror på just nu?

Eko bara en trend?
Här finns något för er alla ekobelackare att fundera på. Jag vet att en del konsumenter, lantbrukare och handlare faktiskt tycker att det är skit med bekämpningsmedel. Denna andel som tycker så ökar också i världen år för år, vilket nu också syns i de beslut som görs av politiker ”world wide”. Detta är en trend! Ett år är inget år, men hur är det när man använt bekämpningsmedel i tusen år och hur långt har det spridits sig då? Berör de bara de som bor nära eller påverkar det faktiskt alla på jordklotet? Är Ni som använder och köper produkter som man använt bekämpningsmedel säkra på att vattnet går att dricka och marken går att odla då? Det är inte jag säker på. Däremot är jag säker på detta när det gäller ekologisk produktion.

Rent sötvatten är ett måste
På de senaste 70 åren har många sötvattenskällor havererat på grund av bekämpningsmedel. Närmast oss har vi Köpenhamn som idag har stora problem…Vad säger man till nästkommande generationer? Förlåt för att vi inte kunde betala våra lantbrukare bättre för maten så de slapp använda bekämpningsmedel systematiskt och i stora mängder?

Kan detta ovan vara vad Emma, tänker på, när hon vill öka den ekologiska försäljningen i hennes butik?

Olle Ryegård

2020-11-24