Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Årstiderna: Höstkollektion med en ekologisk touch

Företaget Årstiderna arbetar med att leverera ekologiska matkassar till kunder i Sverige och Danmark. För att lyfta just säsongsbaserad konsumtion släpper man nu en ”höstkollektion”, där råvaror som naturligt förekommer under höstperioden visas upp i ett mer konstnärligt perspektiv.

- Idag är utbudet i våra mataffärer så pass tillgängligt att vi ibland inte ens reflekterar över att råvaror har olika säsonger. Vi vill helt enkelt informera och påminna om de fantastiska ekologiska råvaror som olika säsonger har att erbjuda, säger Johanna Ternander, Online Sales Manager på Årstiderna.¨

Årstiderna började leverera ekologiska matkassar till danska kunder i slutet av 90-talet. Sedan dess har man växt och levererar idag till totalt 80 000 privatkunder, varav 10 000 finns i Sverige. Även säsongsaspekten är viktig för företaget.

- Råvaror i säsong smakar bra. Det är skillnad smakmässigt, men absolut även klimatmässigt, att äta en tomat som odlats fram i ekologiskt solsken än som odlats fram under en glödlampa i ett uppvärmt växthus. När man tänker på att välja varor i säsong kan man även hämta mer exotiska varor närmare oss i Skandinavien, just nu är det säsong för såväl ekologisk mango som ekologisk avokado i Spanien - två varor som vi annars måste hämta långväga ifrån, fortsätter Johanna Ternander.

För att lyfta detta har Årstiderna tagit fram Fall Winter 2020, eller FW20.

- Kampanjen är ju en flirt med mode-industrin, som kör stenhårt på "plagg och produkter i säsong". Ofta pratar man om säsongstrender som något negativt för klimatet och som uppmanar till onödig konsumtion. Råvaror har sina naturliga säsonger och genom vår FW20-kampanj vill vi belysa detta på ett talande och träffsäkert sätt, menar Johanna Ternadner.

Källa: Årstiderna

2020-11-16