Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Ökad försäljning av ekologiskt till följd av COVID-19

I den senaste kvartalsrapporten från Ekologiska Lantbrukarna uppmärksammas effekterna av COVID-19-pandemin på dagligvaruhandeln. Totalt har försäljningen av ekologiska produkter baserade på svenska råvaror ökat med 3,9 %, i jämförelse med samma period år 2019.

Kvartalsrapporten Svenskt Ekoindex publiceras för att ge ett mått på försäljningen av svenskproducerade ekologiska livsmedel i den svenska dagligvaruhandeln. Indexet visar på trender och utvecklingen på marknaden, och räknar enbart in produkter som kan produceras av svenska ekologiska bönder i Sverige. Kvartal 1 2020 såg en av de största förändringar i konsumtionsmönster på marknaden på länge. I samband med restriktioner för att minska spridningen av COVID-19 har restaurangbesök minskat. Istället har måltider i hemmet ökat, vilket också ökat den totala försäljningen i dagligvaruhandeln. Även ekologisk försäljning via både REKO-ringar och gårdsbutiker och ökat.

Enligt Ekologiska Lantbrukarna är indexökningen på 3,9 % svårtolkad, då pandemin skapat helt nya konsumtionsmönster som kraftigt ändrat konsumtionen. Under mars månad skedde också en form av hamstring från konsumenter, och då indexet bara räknar visa produkter för att representera ett helt område (exempelvis havregryn och vetemjöl för att representera alla spannmålsprodukter), kan statistiken vara missvisande om dess produkter hamstrades.

Samtligt som ekologiska spannmålsprodukter ökade i försäljning såg både mejeriprodukter och köttprodukter (not, gris, får- och lamm) en minskning sedan samma period 2019. Kvartalsrapport 2 publiceras denna månad, och kommer gå att läsa om i nästa upplaga av Ekoweb.

Källa: Ekologiska Lantbrukarna

2020-08-04