Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Arla i Danmark lanserar tre nya eko-havredrycker

Konkurrensen hårdnar nu i dagligvaruhandelns kyldiskar. I Danmark har det under de senaste månaderna lanserats flera nya produkter inom växtbaserade drycker. Först ut var Thise Mejerie med sin ekologiska havredryck och nu följer Arla efter och lanserar tre olika smakvarianter på havredryck. De kommer att säljas under det nya varumärket Jörd.

- Vi ser verkligen fram emot att presentera danskarna för Jörd och de tre nya havredryckerna. Vi har skapat havremjöl drycker med rena smaker baserade på ekologiska och naturliga ingredienser från de nordiska fälten. Och vi har experimenterat med helt nya smakkombinationer, där vi har kombinerat havre med korn och en touch av hampa. Det ger några spännande och olika smaker som vi tror kommer att falla i god mark med danskarna, säger Hanne Søndergaard, verkställande direktör för global marknadsföring och innovation på Arla till Okologi.dk.

Arla ger sig nu in i denna nya växtbaserade marknad som växte med 22 procent under 2019 och den beräknas fortsätta att växa ordentlig under kommande år. 2019 omsatte denna marknad cirka 200 miljoner SEK i Danmark.
- Det har varit viktigt för oss att göra havremjöl med så få ingredienser som möjligt för att säkerställa en ren produkt och en naturlig smak. Vi har använt vår unika expertis och innovativa kraft för att utveckla naturliga havredrycker med lokala ingredienser som passar bra till danskarnas vardag, säger Hanne Søndergaard till okologi.dk.

De nya havredryckerna skall produceras med ekologiska produkter i Esbjergs mejeri och havredrycken är till 100 procent plantbaserat. Havredryckerna innehåller cirka 15 procent havre. Arla i Danmark planerar nu att lansera flera nya växtbaserade drycker under varumärket Jörd.

2020-05-21