Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Något fungerar inte i svensk eko-marknad!
- Djuromsorg viktigaste frågan men det är här man tappar försäljning

Jag har precis suttit och läst en konsumtionsundersökning som nyligen gjorts av Sifo på uppdrag av Axfood. I den framkommer det tydligt att konsumenterna vill prioritera de områden som de ekologiska livsmedlen är starka på, hållbarhetsfrågorna. De ena superlativen efter de andra träffar mitt i prick på det som ekologiska livsmedel kan leverera i mervärde och det som konsumenterna önskar. Men försäljningen minskar…

Lyssna bara…” Mat med tydlig märkning av råvarans ursprungsland, minskad användning av farliga kemikalier/bekämpningsmedel och bra djuromsorg. Det tycker Sveriges konsumenter är de tre viktigaste frågorna att jobba med för kedjorna som säljer mat”. Det är för övrigt samma områden som även toppar undersökningen som gjordes för fyra år sedan. Dock är skillnaden att det som nu toppar och konsumenterna tycker är viktigast, är djuromsorgsfrågorna och djurvälfärden.

Minskad försäljningen av eko
Ja, det ser ju verkligen bra ut för marknaden för de som satsat på ekologisk djurproduktion, kan man ju inbilla sig….Sanningen är en helt annan. I stort sett i alla segment inom den ekologiska djurproduktionen tappar man försäljning eller kämpar med att bibehålla den. Värst är det för de som producerar KRAV-kyckling och KRAV-gris, där mervärden så som utevistelse utgör en tydlig skillnad mot alternativet. Även på mejerisidan har man problem med att sälja all mjölk som ekologisk.

Varför köper inte konsumenterna som de säger att det skall göra?
En anledning är att de nog inte förstår hur stor skillnad det är i produktionen mellan en svensk bökande KRAV-gris och en tysk industrigris. Eller en pickande KRAV-höna och en vanlig höna. Eller att ekologiska mjölkkor måste få gå ute och beta under betydligt längre tid och med mer bete än en konventionell mjölkko måste göra. För mig är det dock enkelt: De svenska ekologiska djurgårdarna är transparanta och det är ett urstarkt försäljningsargument för framtiden som används alldeles för lite. Bilderna på produkten eller varan i butik stämmer med hur de produceras. Man kan som ekokonsument bara åka ut och titta på produktionen. Detta försäljningsargument måste förvaltas bättre och här måste de ekologiska lantbrukarna vara ännu mer delaktiga om försäljningen skall öka. Informationen om vad eko betyder i praktiken för djur och miljö kommer nu inte fram till konsumenten och därför gör konsumenten ett annat val än om konsumenten hade informationen. Och vem kan förtälja historien om djuren och naturen, om kornknarrar och salamandrar, om mullhalt och mångfald bättre än en ekobonde, dessutom verifierat av en sträng och okorrumperad tredjepartscertifiering?

Alltid någon annans fel när det inte säljer?
Hmm…funderade lite på det här. Lättast är att skylla på handlarna, men tyvärr är det som att ropa ut i rymden eller att pinka i byxorna. Endast skönt för stunden. Det enda som kan få en handlare att sätta in produkterna i hyllorna är att skapa det behovet själv i samarbete med branschen. Här kan jag nu se hur Arla kämpar för sin position, men i de övriga branscherna är det tämligen jättetyst. Slaget om konsumenten behöver inte alltid vara i affären utan det sker överallt i samhället. Behovet kan skapas på många ställen liksom debatterna som måste tas. Frågar konsumenterna efter produkterna kommer de snabbt ut på hyllorna och här måste de sedan förtjäna sin plats.

Det var bättre förr!
De tidiga ekologiska producenterna var mycket duktiga på att marknadsföra sig och ta betalt, men de lade också mycket tid på att prata och berätta om sin produktion, dess fördelar och vad KRAV-märket stod för. Då betalade konsumenten gärna och återkom också gång på gång. Man byggde en affärsrelation och en förståelse för varandras behov. Nu får konsumenten inte den informationen och man har definitivt inte den relationen till lantbrukaren och producenten. Det är kanske därför konsumenten tvekar och inte handlar ekoprodukterna som tidigare?

Ekobonden måste sälja sig själv!
Kanske dags att prioritera om lite i hur man nyttjar sin tid? Jag tror att man innerst inne vet att man måste vara med och sälja om man skall få bättre betalt för sina produkter. Det räcker inte bara med att producera och sedan stå med mössan i handen. Frågan är vad det ” kostar” att få 30-50 procent merbetalt för sina produkter. Organic Sweden tog fram ett marknadsföringsmaterial för ekologiska livsmedel som var gratis att använda och sprida. En sådan enkel sak som att dela detta hade hjälp försäljningen av dina produkter. Gjorde du det?.. om inte så har du chansen till nästa Eko-september 2020!

Olle Ryegård
Redaktör & ansvarig utgivare tidningen Ekoweb

2019-11-12