Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

SAS i massiv ekosatsning


På 80 000 flygningar i Europa kommer passagerarna att kunna välja att äta en ekologisk sandwich. Detta är SAS största satsning på ekologisk mat hittills. Sandwichen görs på råvaror från Skandinavien, främst Danmark och levereras i ett biologiskt nedbrytbart förpackningsmaterial. Sandwichen levereras av Danska Bon Appetit Group, som har öppnat en helt ny produktionslinje för ekologiska produkter, som kommer att kunna klara av att leverera volymen.

- Vårt mål är att alla måltidslösningar vi levererar ska vara ekologiska inom fem år, säger Lotte Kavsman, chef och delägare hos Bon Appetit Group.

Kravet SAS har satt är att hela produkten ska vara ekologisk och vara gjord av Skandinaviska råvaror. Lanseringen är ett första steg i SAS:s satsning på en mer hållbar meny där det kommer att ges utrymme för fler ekologiska produkter framöver.

- I alla delar av SAS arbetar vi med att göra resandet mera hållbart. De nya sandwicharna, som är baserade på lokalproducerade och ekologiska råvaror med hög kvalitet, är ett viktigt steg för oss, säger Alexander Lund, Food & Beverage manager, i ett pressmeddelande från SAS.

Enligt flygbolaget själva är det första gången i Europa ett flygbolag gör en så massiv satsning på ekologisk mat. I första läget lanserar man på två varianter av de ekologiska sandwicharna, en vegetarisk och en med pulled chicken. Kycklingköttet kommer från danska Hanegal och brödet är också bakat i Danmark med danska ekoråvaror.


 

2019-10-14