Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Ekoseptember är över!


Cecilia Ryegård
I dag är Ekoseptember slut, för den här gången. Återstår att samla in resultaten för vad den första, största samlade ekokampanjen gav i merförsäljning. Årets kampanj kan kanske ses lite som en smygstart. När kampanjen återkommer nästa år är det förhoppningsvis med ännu större kraft och med fler och större aktörer bakom. Detaljhandeln har lovat bred uppslutning 2021, så nu är det upp till bevis.

Kampanjen kommer i precis rätt läge. Sällan har väl ekomarknaden behövt så mycket påskjutande krafter som i år. Aldrig tidigare har svensk ekomarknad backat. Det skedde för första gången någon gång under vårvintern 2019. Den negativa trenden har sedan hållit i sig, alla möjligheter till trots att lyfta ekologisk produktions fördelar i jakten på ett ett hållbart samhälle.

Mycket positivt kan man se att kampanjen redan åstadkommit. Och även om Arla i sin storlansering av ett helt klimateutralt ekologiskt mejerisortiment inte över huvud taget andas om Ekoseptember, så väljer man ändå att sjösätta kampanjen precis när Ekoseptember rullar på som mest. Det är bra och andas kraftsamling, även om det är oklart om det var Arlas intention. Hemköp fick man också med sig på tåget, Martin & Servera och en hel del till viktiga aktörer med lite muskler bakom, mycket buzz på sociala medier så klart....

Ändå kan jag bara tyvärr konstatera att i min mellanstora småstad, med ett jordbruk med landets högsta andel aktiv ekologisk jordbruksareal runt knuten, lyser Ekoseptember med sin totala frånvaro, även i Hemköpsbutiken. Och hos Citygross har man ställt Arlas klimatneutrala ekologisika  mejerisortiment längst bort i ett mörkt hörn av mejerikylen, där även en förhärdad ekoletare som jag själv var en hårsmån från att missa det. Jag hör liknande rapporter från andra delar av landet, Detta allt medan Greta strejkar vidare och alla är överens om att något måste göras för vår planet, av någon, annan....

Men nog finns det skäl till att inte vara en dysterkvist. Ekoseptember är ett av skälen. Ett gott initiativ som behöver få några år för att mogna och etablera sig. Här är faktiskt ett exempel på att det görs något, konkret, äntligen! Låt oss hoppas att det även syns i försäljningssiffrorna under resten av 2019.

Text:
Cecilia Ryegård
cecilia@agrovektor.se

2019-10-01