Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

EkoSeptember: - Vi har fått en otroligt positiv respons!


EkoSeptember rullar vidare och är inne i sin tredje vecka. Som Ekoweb skrivit om tidigare kan det upplevas som att kampanjen inte synts så mycket i butik som man hoppats. Att inte fler av de stora detaljhandelsaktörerna deltagit mer aktivt har sin förklaring, enligt Charlotte Bladh Andre, Organic Sweden:

– Vi har fått otroligt positiv respons på kampanjen – även från dagligvaruhandeln. För flera av de stora aktörerna kom vi dock för sent i år, eftersom de ofta planerar sina kampanjer 12 månader i förväg. Därför har alla helt enkelt inte kunnat delta så aktivt i år som man velat, men aviserar att de gärna vill vara med 2020, säger hon.

Kampanjmaterialet är finansierat av Jordbruksverket under 2019 och 2020, men det är alla aktörer som jobbar med eko i Sverige som ser till att kampanjen når ut till konsument via sina kanaler.  Organic Sweden räknar med att kampanjen kommer att flyga för fullt nästa år och därefter finns ett stort förtroende för att september kommer att fortsätta vara kampanjmånad för ekologisk mat och dryck.

– Nu sätter vi september som kampanjmånad för eko! Det är månaden då vi har extra mycket fina råvaror från det svenska ekologiska lantbruket och då passar det också extra bra att berätta om den ekologiska matens mervärden för konsument, säger Charlotte Bladh Andre.

2019-09-20