Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Dagligvarugalan: De är finalister till Årets Ekobutik 2019


Syftet med priset Årets Eko-butik är att lyfta fram de butiker som på ett framgångsrikt sätt lyckats hjälpa konsumenterna att göra mer ekologiska och hållbara val. Ekologi ska genomsyra både synlighet i butik samt engagemang och kunskap hos personalen.

- Vi i juryn ska bedöma Initiativ för att lyfta fram ekologiska produkter i butiken men även i digitala kanaler och initiativ för att utbilda konsumenten i ekologiska och hållbara val. Personalens engagemang för ekologi och hållbarhet och resultat i form av ekologisk försäljningsutveckling och andel.  Vi fick in många nominerade och slutligen enades vi om tre kandidater som är finalister.Vinnaren kommer att utses på Dagligvarugalan den 19 september, säger Cecilia Ryegård, som representerar Ekoweb/Agrovektor i juryn.

I juryn som utser Årets Ekobutik sitter, förutom Cecilia Ryegård, Linda Wass Midsona, Martin Moström Retail House, Carola Grahn Bergendahls, Anita Falkenek KRAV, Joachim Björk Fri Köpenskap

Dagligvarugalan delar ut ett 20-tal priser till aktörer inom dagligvarubranschen. Galan hålls på Stockholms Stadshus den 19 september och arrangeras av branschtidningen Fri Köpenskap.

Finalisterna Årets Ekobutik

Hemköp Hornstull, Stockholm
Butiken som ligger mitt i Sveriges ekologiska hjärta har en stor andel yngre trendmedvetna kunder som sätter hållbarhet högt. För att möta kraven har butiken som mål att erbjuda Stockholms bredaste sortiment av ekologiska och Kravmärkta produkter. Ekoandelen ligger över 20 procent och ökar. Hela butiken liksom den manuella köttdisken är Kravcertifierade och fiskdisken MSC-märkt. Kunnig personal och ett omfattande samarbete med ekologiska leverantörer sätter kronan på verket.

Ica Stop Täby
Supermarketbutiken har verkligen hållbarhet i fokus, och kan stoltsera med inte mindre än åtta olika miljöcertifieringar. Personalen utbildas löpande i ekologi och hållbarhet, och får skriva under ett hållbarhetskontrakt. Butiken som har en ekoandel på 18 procent och en ökning det senaste året på 2 procentenheter, satsar hårt på att exponera det ekologiska sortimentet och kommunicerar hållbarhet på olika sätt i butik, i sociala medier och genom olika samarbeten.

Stora Coop Visby

Stora Coop i Visby satsar målmedvetet på eko. Ekoandelen är 12 procent och butiken jobbar hårt för att öka den. Butiken säljer enbart lokalt odlad ekologisk lösviktspotatis, har tagit fram egna lokala ekovaror och har bytt ut plastpåsarna i frukt- och gröntavdelningen mot livsmedelsklassade komposterbara påsar. Det ekologiska utbudet lyfts fram i kampanjer och i sociala medier, och butiken driver hela tiden projekt för att bli bättre på ekologiskt i alla avdelningar.

2019-08-22