Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Lidl satsar på Svekologiskt


I Lidls fasta sortiment finns 8 procent ekologiska varor. Inom segmentet  frukt och grönt utgör det ekologiska sortimentet 16 procent av försäljningen. Lidl har jobbat hårt på att utveckla sitt ekosortiment och sin ekoförsäljning sedan 2015, då det ekologiska utbudet i butikerna enbart bestod av citroner. Nu tar man till och med en ledande roll när det gäller utvecklingsarbetet inom dagligvaruhnadlen, till exempel inom ekocharken.

-Som första dagligvarukedja i Sverige lanserade vi redan 2018 en charkserie med enbart KRAV-märkt råvara. Under det senaste verksamhetsåret ökade vi också vårt ekosortiment med över 50 procent. För att påverka i viktiga frågor som minskad antibiotikaanvändning vid djuruppfödning, samarbetar vi med branschkollegorna i Svensk Dagligvaruhandel, säger Annika Skogvik, tf hållbarhetschef på Lidl.

Lidl satsar stort på svenskt över lag. Av det färska köttet är 73 procent från svnekuppfödda djur.

- Djurvälfärd är högt prioriterat inom Lidl. Vi främjar god djurhållning genom att premiera kött och fågel med svenskt ursprung samt genom inköp av ekologiska produkter, säger Annika Skogvik.



2019-07-25