Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Ekologiskt gör succé på nätet i Danmark


Ekologisk livsmedelsförsäljning har en klar tendens att sälja ännu bättre på internet än i den fysiska handeln. Rapporter om detta fenomen har kommit från flera länder, inte minst Sverige. Nu kommer även rapportering från Danmark som påvisar samma sak. Danmarks största försäljningskanal för livsmedel via nätet, nemlig.com har en ekologisk andel som är dubbelt så stor som den fysiska handeln, 26 procent mot 12 procent i vanliga dagligvarubutiker.

- Många av våra kunder prioriterar att köpa ekologiska livsmedel, och det kan vi tydligt se på försäljningen. Försäljningen väcxer med 6 procent mer än vad den konventionella försäljningen gör, säger Mikkel Pilemand, vd, nemlig.com.

Han tror att det hänger ihop med att kunden kan välja att enbart exponeras för ekologiska produkter.

- När kunderna handlar på nätet kan de bättre sortera i det stora utbudet av varor så att det enbart presenteras ekologiska produkter för dem. Det är helt klart en av orsakerna till den fina tillväxten för den ekologiska försäljningen av till exempel ekologisk barnmat, öl, vin , färdigmat och frukostprodukter, säger Mikkel.

Enligt Organic Denmarks analys är det många ”superekologer” som handlar på nätet, det vill säga konsumenter som normalt sett handlar mer än 25 procent ekologiskt även i den fysiska handeln. Det utmärkande för dessa är att det ofta handlar om välutbildade barnfamiljer som bor i en större stad.

- Det är konsumenter som har gjort ett tydligt val. De vill köpa livsmedel utan bekämpningsmedelsrester och med så få E-nummer som möjligt och livsmedel som bidrar till en bättre djurvälfärd och natur, säger Birgitte Jørgensen, rådgivare hos Organic Denmark. Dessutom har näthandeln ofta ett bredare utbud av ekologiska produkter och konsumenterna kan hitta produkter som de sällan hittar i den fysiska handeln, utan att gå till specialbutikerna.

Källa: Organic Denmark

2019-07-08