Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Nytt namn, ny strategi – samma maskin!


I samband med en strategisk förändring har tidigare Just Common Sense bytt namn till LyckeGård Group AB. Maskinen man säljer är dock fortfarande den samma, ogrässkäraren CombCut. Namnet LyckeGård Group kommer från företagets ursprung, där den första maskinen skapades på en gård i Lyckeby.

Maskinen säljs idag förutom i Sverige även till odlare i övriga Europa och Nordamerika. Företaget firar även att det är 10 år sedan innovatören Jonas Carlson utvecklade idén om ogrässkäraren utifrån sina egna erfarenheter som ekoodlare. Maskinen utvecklades främst för bekämpning av tistel, men har senare visat sig effektiv även på andra ogräs. Den första maskinen såldes till en skånsk lantbrukare 2009. I dag efterfrågas även maskinen av konventionella lantbrukare som ser nyttan i att reducera bekämpningsmedelsförbrukningen.

Förutom nytt namn och ny strategi har företaget också en ny VD, sedan Bengt Merkel gått i pension. Det är dock fortfarande Jonas Carlsson som äger företaget tillsammans med Almi Invest och Entreprenörinvest Sverige AB, ägt av familjen Kamprads stiftelse. Företaget kommer också att delta under Slätte Ekodag.

- Det känns jättebra, superspännande bransch, en växande marknad och ett ökat behov av vår produkt. Vi kommer nu att jobba med att ytterligare förbättra maskinen och bland annat automatisera den i högre utsträckning samt anpassa den i högre grad för större jordbruk, säger Christian Bjärntoft, företagets nye VD.

2019-05-16