Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Make organic great again...


Cecilia Ryegård
Krönika: Den ekologiska marknaden tuffar inte på som förr. Den tiden är förbi när eko sålde av sig själv. Detta är tydligt och klart och det är signaler från marknaden som måste tas på allvar. Marknaden ökade med 4 procent 2018, nytt rekord. Men sanningen är att en väldigt stor del av den ökningen är Systembolagets försäljning och att priset på ekologiska livsmedel har gått upp på grund av torkan och därmed har mindre volymer sålts. Klassiskt stora svenskproducerade ekokategorier som mejeri och ägg har obönhörligen gått tillbaka och man tappar volymer.


Allvaret i situationen blev nog i alla fall tydlig för alla deltagare på Ekologiska Branschdagen när Arla Sveriges VD Patrik Hanson pratade klartext och vädjade till branschen om hjälp att vända den negativa trenden för det ekologiska mejerisegmentet. Arla minskade sin svenska ekoförsäljning med 130 miljoner SEK 2018.

Nyomlagda drabbas värst
Tappad försäljning och minskade volymer slår hårt mot svenska ekoproducenter och hårdast mot de som precis lagt om. Ekokontrakt förloras och förädlande företag står med dyr ekoråvara som man tvingas att sälja som konventionell med svidande förluster. Detta slår i sin tur tillbaka på ekoproducenterna med lägre pris och lägre lönsamhet. Även om  detaljhandeln är väl medveten om att kostnader för foder gjort produktionen betydligt dyrare har handelns ansträngningar för att sälja de volymer som man tidigare ropat efter, inte minste de senaste åtta åren på Ekogalan, varit halvhjärtade...

Vuxit i brist
Marknaden har tidigare vuxit i brist vilket varit en garanti för ett bra producentpris. På animaliesidan har det under 2018 funnits volymer, som inte kunnat säljas på ekomarknade. Där speglas marknaden nu av ett överskott. Man måste nu snabbt rätta till överskottet, om det ska gå att få ut bra priser igen. Det enda som driver en ökad ekoproduktion är bra producentpriser och lönsamhet för lantbrukaren.

Ideologin säljer
Ideologi är det enda som säljer ekologiska livsmedel – bökande grisar, pickande hönor, betande djur och en produktion utan bekämpningsmedel och konstgödsel. Just nu är det nära på tabu att tala om detta. Åsa Domeij, Axfoods miljöchef, har rätt när hon säger på Ekogalan att debatten var mycket tuffare och vassare förr och att ekobranschen måste in i matchen här igen. Ekoidelogerna, och de som ska lyfta branschens mervärden, måste blir vässa argumenten och bli stryktåligare.

Vego nya eko
Ekologiskt mejeri är, förutom frukt & grönt den klart största och viktigaste kategorin inom eko. Det som sker där påverkar i hög grad slutresultatet för den ekologiska marknaden. Det är själva motorn i ekomarknaden som fått bekymmer och hackar på tomgång. Anledningen är den stora ström av konsumenter som övergått till vegetariska alternativ. VEGO är det nya EKO. Sojabönan har blivit mer PK än svenskt ekokött och -mjölk.

Svekomjölk vs sojamjölk
De medvetna konsumenter som är mottagliga för de ekologiska mervärdena är det också i hög utsträckning för de vegetariska argumenten. Detta har inneburit att många trogna ekokonsumenter numera handlar vegetariskt och därmed inte är ekokonsumenter längre, eftersom de ekologiska OCH vegetariska alternativen är få i butikshyllan. I praktiken betyder det att många har bytt svensk ekomjölk mot importerad sojamjölk. Det är det som syns i Arlas och de andra mejeriernas ekostatistik. Den ideologiska diskussionen i DET valet har ännu så länge varit osynlig i debatten.

Eko allas älskling
Hållbarhet och klimatfrågan tillsammans med hälsofrågan är de allmänt rådande megatrenderna i hela västvärlden. Ekologiskt borde vara en självklar älskling för de här konsumenterna. Så var det tidigare, men nu finns många andra koncept och mervärden som utmanar om förstaplatsen i de här konsumenternas kundkorgar. Ekobranschen har inte hängt med i den här utvecklingen. Man har inte i tillräcklig omfattning insett allvaret i nödvändigheten att koppla fler mervärden till ekokonceptet. Från handeln har man inte fått mycket hjälp. Där har man i marknadsföringen snarare bara byt EKO till VEGO på de gröna skyltarna.

Tåget lämnar perrongen...
Men det är på intet sätt kört. Ekokonceptet har ett utmärkt slagläge om möjligheterna tas till vara. Branschen måste samla på sig vattentäta fakta för att ekologiska produkter faktiskt ÄR hållbara och klimatsmarta. Där kan man inte kompromissa längre. På något sätt måste ekologiskt bli det begrepp som nämns i samma veva som hållbart och klimatsmart. Jag är övertygad om att detta kan uppnås. Det viktiga är att öppna ögonen och inse att tåget är på väg att lämna perrongen... NU!

Make Organic Great Again!

Cecilia Ryegård

2019-03-18